Grįžti į straipsnių sąrašą

Elektroninė prekyba 2023 metais. Ekonomikos pokyčiai bei besikeičiančios tendencijos. Ko tikėtis?

11.01.2023

Pastarojo meto ekonomikos sulėtėjimas sukėlė nemažai baimių ne tik tarp vartotojų, tačiau taip pat ir tarp verslininkų. Rekordus siekianti infliacija bei ekonomikos specialistai skatina žmones atidžiau rinktis pirkinius, vengti nebūtinų prekių pirkimo ir daugiau taupyti. Pažvelgus į situaciją atidžiau gali pasirodyti, jog tokia ekonominė situacija turėtų kelti verslininkams susirūpinimą bei tapti tikru išbandymų metu.

Nors ekonomikos ateitis vis dar daugeliui atrodo miglota, dauguma internetinio verslo atstovų 2023 metus pasitinka išlaikydami ramų bei šaltą protą. Išlaikyti optimizmą jiems padeda ir prabėgęs šventinis laikotarpis, kurio metu pirkėjai pademonstravo praktiškai nepakitusią perkamąją galią, lyginant su 2021 metais. Žalią šviesą pirkėjams uždega ir jau trečią mėnesį iš eilės Lietuvoje mažėjanti infliacija, kuri 2023 metų pradžioje siekė 21,7%. Tuo tarpu JAV infliacija mažėja jau net penktą mėnesį iš eilės, o tai suteikia dar daugiau optimizmo tiek elektroninės prekybos atstovams, tiek ir pirkėjams.

Be besikeičiančios ekonominės situacijos didelę įtaką internetinei prekybai taip pat daro ir įvairios tendencijos, kurios laikui bėgant kinta. Panašu, jog 2023 metai nebus jokia išimtis ir dauguma internetinės prekybos atstovų turės taikytis prie tendencijų pasikeitimų. Nuspėti ateitį, žinoma, yra sudėtinga, tačiau dalis analitikų jau dabar drąsiai reiškia savo mintis bei pateikia pirmąsias 2023 metų internetinės prekybos prognozes. Taigi, kokios jos?

Recesijos baimė, galinti daryti įtaką pardavimų apimtims

Kaip jau buvo minėta anksčiau, 2022 metų rudenį pasiektas infliacijos pikas iš lėto atsitraukia, o tai signalizuoja apie gerėjančią ekonominę situaciją. Vis dėlto recesijos baimė išlieka, o tai skatina potencialius pirkėjus daugiau galvoti apie taupymą bei spontaniškų pirkinių atsisakymą 2023 metais. Ne paslaptis, jog internetinės parduotuvės yra puikiai spontaniškų pirkinių pirkimui pritaikyta vieta. Vis dėlto šiomis dienomis žmonės internete praleidžia tikrai daug laiko, o dažnai ekrane pasirodančios reklamos tikrai anksčiau ar vėliau nukreipia naršytojus į vieną ar kitą elektroninės prekybos tašką.

Dalis internetu prekiaujančių verslininkų pastebi, jog šventiniu laikotarpiu ženkliai išaugo parduodamų prekių peržiūrų skaičius. Tai neišvengiamai mažina konversijų rodiklį bei signalizuoja apie žmonių galvojimą apie prekės pirkimą. Žiūrėdami prekes bei nuolat prie jų grįždami jie atidžiai įsivertina savo galimybes ir lygina sąlygas skirtinguose elektroninės prekybos taškuose. Pasak finansų analitikų, toks potencialių pirkėjų poelgis rodo kylantį visuomenės finansinio raštingumo lygį ir smunkančios ekonomikos baimę.

El. prekybos ateitis

Gyventojų finansų analitikai taip pat sako, kad didžiausia gyventojų baimė dėl ekonominės situacijos, kaip ir infliacija – piką pasiekė rudenį. Tuo tarpu artėjant šventėms, baimės mažėjo, o kai kuriose srityse pardavimai buvo net didesni nei 2021 metais. Pozityvius ekonomikos ženklus padeda įžvelgti ir kylantys žmonių atlyginimai ir socialinės išmokos. Nepaisant to, kylančios žmonių pajamos įpusėjus metams greičiausiai sieks tik pusę infliacijos dydžio. Tačiau turint omenyje infliacijos mažėjimą, analitikų bei specialistų tai yra laikoma gana svarbiu motyvu, signalizuojančiu apie galimą perkamosios galios didėjimą netolimoje ateityje.

Didžiąją dalį infliacijos sudaro kylanti energetikos bei maisto kaina. Elektra, šildymas, kuras bei maistas kiekvienam gyventojui gali būti drąsiai priskiriama prie būtinųjų išlaidų. Tai reiškia, kad būtinosioms išlaidoms tenka išleisti daugiau, o mažiau būtinoms prekėms – mažiau.

Taigi, trumpiau tariant, recesijos baimės kamuojami žmonės yra pasiruošę išleisti gerokai mažesnę pinigų sumą, o tai neišvengiamai reiškia ir mažėjančius pardavimus. Netrukus prasideda grandininė reakcija, kuomet kartu su mažėjančiais pardavimais mažėja ir pardavėjo gaunamos pajamos, o su jomis – galimybės investuoti į marketingą, reklamas. Žinoma, nereikėtų pamiršti, jog šiomis dienomis marketingas ir reklama vaidina be galo svarbų vaidmenį tiek fizinių, tiek ir internetinių pardavimų apimties kontekste.

Išlaidų optimizavimas, padėsiantis tęsti internetinį verslą

Dėl vartotojų recesijos baimės bei mažėjančių pardavimų internetu prekes parduodantiems verslininkams gali tekti laikinai apriboti eksperimentavimą su marketingo strategijomis bei grįžti prie laiko patikrintų metodų, kurie jau praeityje įrodė, kad yra veiksmingi. Taip galima geriau optimizuoti marketingo išlaidas bei išlaikyti bent kažkokį reklamos aktyvumą.

Verslo išlaidų optimizavimas taip pat galimas ir kitose sferose. Pavyzdžiui, jeigu prekybininkas nuomojasi erdvę prekių sandėliavimui, galbūt pats metas laikinai tai sustabdyti? Žinoma, gali tekti sumažinti ir laikomų prekių likutį, norint prekes sandėliuoti kitose, galbūt, asmeninėse erdvėse. Tačiau mažesnis turimų prekių likutis reiškia ir mažesnę įšaldytų pinigų sumą. Vis dėlto prekių sandėlyje turėti reikėtų. Elektroninės prekybos pardavimo atveju trumpas pristatymo laikas yra be galo svarbus ir gali daryti lemiamą įtaką kliento sprendimui pasirinkti tą patį pardavėją ir ateityje.

Specialistai taip pat rekomenduoja „ekonominiu sunkmečiu“ daugiau dėmesio skirti toms prekėms, kurios užtikrina didesnę maržą. Jų pardavimas reiškia didesnį uždarbį, todėl ir jau anksčiau minėtam marketingui galima skirti daugiau dėmesio.

Esamo kliento išlaikymas

Atminkite, kad esamo kliento išlaikymas kainuoja gerokai pigiau nei naujo kliento suradimas. Dėl šios priežasties be galo svarbu daugiau dėmesio skirti esamiems, jau pirkusiems klientams. Tai galima padaryti pasirūpinant nepriekaištinga jų apsipirkimo patirtimi, greitu prekių pristatymu ir greita reakcija tais atvejais, kuomet iškyla kokių nors su pirkimu susijusių problemų.

Esamo kliento išlaikymas taip pat gali būti laikomas išlaidų optimizavimu. Didesnė nuolatinių klientų bazė užtikrina didesnius pardavimus mažiau investuojant į marketingą. Taigi, nepamirškite Jūsų parduotuvėje dažniau apsiperkančių klientų ir parodykite jiems, jog jie Jums be galo svarbūs. Esami bei ne pirmą kartą perkantys klientai ypač svarbūs būna kalendorinių metų pradžioje. Įprastai sausio ir vasario mėnesiais pardavimai būna kiek mažesni, nes žmonės didelę dalį santaupų išleidžia šventiniu laikotarpiu. Tuo tarpu sulaukti esamo ar buvusio kliento užsakymo yra kur kas labiau tikėtina.

 

Registruokitės dabar! Rinkite mokėjimus per el. bankininkystę ir mokėjimo korteles