Publikuota 12.10.2020

Šiandienos internetinėje verslo aplinkoje labai svarbu leisti klientams atsiskaityti taip, kaip jiems patogu, ir mokėjimai kortelėmis yra vienas iš šių populiarių būdų, ypatingai jeigu prekiaujate ne tik Lietuvoje. Tačiau apdorojant atsiskaitymus kortelėmis reikia įvertinti ir galimas rizikas, o viena pagrindinių grėsmių yra apgaulingos kortelių operacijos ir galimi pinigų grąžinimai, dar vadinami „ChargeBack‘s“.

Kokiais atvejais, gali tekti grąžinti pinigus pirkėjui / bankui:

  • Nusikalstamas sukčiavimas – pirkimas buvo atliktas neteisėtai, gal būt vogta kortele;
  • Tinklapio gedimas – susijęs su prekybininko sistemos nustatymais, operacijų duomenimis ir užsakymų apdorojimu, kuomet per klaida galimai buvo atlikti keli nuskaitymai;
  • „Draugiškas sukčiavimas“ – klientas grąžina prekę prekybininkui, klientas persvarstė pirkinį, nepripažįsta imamų mokesčių dėl klaidos ar valiutos konvertavimo skirtumų ir panašiai.

Nors kiekvienas atvejis yra skirtingas ir, žinoma, tiek kortelių turėtojai, tiek kortelę išdavę bankai, atlikdami operacijas, gali padaryti įvairių klaidų. Reikėtų pažymėti, kad daugeliu atvejų priežastys yra tos pačios. Suprasdamas dažniausiai pasitaikančias sukčiavimo schemas, atliekamas mokėjimo kortelėmis, prekybininkas galės sumažinti riziką patirti nuostolių, dėl sukčiavimo.

Požymiai, kad operacija mokėjimo kortele gali būti neteisėta

  • Pristatymo adresas ir IP adresas. Norėdami identifikuoti įrenginius internete, galite naudoti interneto protokolo adresą. Nors IP adresas nėra visiškai tikslus, jis gali atspindėti informaciją apie vartotojo buvimo vietą. Jeigu pirkėjas nurodo jog gyvena Vokietijoje, bet mokėjimas atliktas iš Afrikos – galite įtarti sukčiavimą.
  • Keli pirkiniai. Keli užsakymai, atlikti beveik tuo pačiu metu iš to paties IP adreso, taip pat gali rodyti apgaulingą operaciją. Vogtų kortelių atvejais, galima stebėti, jog visuose užsakymuose tuo pačiu IP adresu naudojamos skirtingos mokėjimo kortelės, klientų vardai ir skirtingi atsiskaitymo adresai.
  • Pristatymas. Kai kuriais atvejais nusikaltėliai gali bandyti sukurti skubos jausmą paprašydami pristatymo kitą dieną arba tarptautinio pristatymo, net jei pristatymas yra brangesnis nei užsakymo vertė.

Kaip sumažinti nuostolius iki minimumo

  • Aiškūs produktų ir paslaugų aprašymai. Produkto ar paslaugos aprašymas yra tarsi prisistatymas, suteikiantis klientui supratimą apie produktą ir leidžiantis priimti galutinį sprendimą jį įsigyti. Jei aprašymas yra neišsamus arba neatitinka kliento poreikių, yra didesnė tikimybė, kad klientas norės susigrąžinti pinigus. Todėl kuo išsamesnę informaciją pateikiate klientui, tuo geriau. Taip pat svarbu naudoti tinkamas nuotraukas.
  • Grąžinimo politika. Įsitikinkite, kad elektroninėje parduotuvėje skelbiama grąžinimo politika yra paprasta ir suprantama. Klientai gali prašyti grąžinti pinigus dėl įvairių priežasčių, pavyzdžiui, neteisingo pristatyto ar užsakyto dydžio ir pan. Klientai taip pat turi galimybę susisiekti su savo mokėjimo kortelę išdavusiu banku, ir jeigu pavyzdžiui Jūs bankui neįrodysite jog prekė buvo tinkamai pristatyta klientui, Jūs būsite priversti atlikti pinigų grąžinimą.
  • Naudokite unikalų ir atpažįstamą įmonės pavadinimą. Viena iš priežasčių, kodėl klientas gali prašyti grąžinti pinigus iš mokėjimo kortelę išdavusio banko, yra tai, kad klientas neatpažįsta operacijos savo sąskaitos išraše. Kad išvengtumėte tokių situacijų, atsiskaitymo aprašymas turėtų būti panašus į tikrąjį įmonės pavadinimą, kad klientas galėtų lengvai suprasti, kokioje elektroninėje parduotuvėje jam perkant buvo nuskaičiuoti pinigai nuo mokėjimo kortelės.
  • Pristatymo informacija. Atliekant pristatymą svarbu naudoti siuntos stebėjimo numerius. Tai svarbu dėl dviejų priežasčių: pirma, siuntų sekimo numeriai klientams praneša, kada bus pristatyti jų produktai, ir, antra, siuntų sekimo numeriai yra puikus būdas įrodyti pirkimą ir jo pristatymą.

PSD2 direktyva ir saugesnės operacijos kortelėmis Europos Sąjungoje

Europos Sąjunga užtikrina saugesnius atsiskaitymus kortelėmis elektroninėje prekyboje, išleisdama PSD2 direktyvą, kurioje, be kita ko, numatyti griežtesni reikalavimai paslaugų teikėjams. Kaip mokėjimo paslaugų teikėjas, mes taip pat turėjome įdiegti sprendimą, užtikrinantį SCA („Strong Customer Authentication“) taikymą kortelių operacijoms el. prekyboje. Nors pradinis terminas tai padaryti buvo iki 2019 m. Rugsėjo 14 d., tačiau jis buvo nukeltas į šių metų pabaigą – 2020 m. Gruodžio 31 d. Mes jį įgyvendino dar iki pirmojo termino datos.

Stiprus autentifikavimas yra papildomas būdas patvirtinti kliento kortelės operaciją ir tai yra bene dažniausiai Lietuvoje naudojamas autentiškumo patvirtinimas interneto banke su „Smart-ID“ arba tik klientui žinoma informacija, pvz., Slaptažodžio ar biometrinių duomenų įvedimas. . Perkant internetu su kortele Europos Sąjungoje, neužteks tik įvesti kortelės numerį ir CVV kodą, bet taip pat turėsite atlikti tvirtą tapatybės patvirtinimą, kuris leis išvengti pirkimo su pavogta kortele.

Tai taikoma tik Europos Sąjungai ir minėta rizika egzistuoja, jei kortelė išduodama už Europos Sąjungos ribų, tačiau jei Jūsų klientai yra Europos Sąjungoje, tada pasirinkę priimti mokėjimus kortelėmis per „MakeCommerce“ galite nustatyti regioninius kortelių išdavimo limitus klientams už ES ribų.

Elektroninės prekybos technologijos nuolat tobulėja, o nusikaltėliai visada ieško naujesnių ir protingesnių sukčiavimo formų. Išmokti identifikuoti sukčiavimo požymius yra pirmas žingsnis siekiant užkirsti kelią apgaulingiems sandoriams ir apsaugoti savo verslą.

Sekite mus socialiniame tinkle Facebook, ir apie naujus straipsnius sužinokite pirmieji.

Registruokitės dabar! Rinkite mokėjimus per el. bankininkystę ir mokėjimo korteles