Grįžti į straipsnių sąrašą

Kokie buvo 2023 metai prekiaujantiems internetu: Lietuvos ekonomikos ir pirkimo internetu tendencijos

19.12.2023

Pastaruoju metu ekonominė situacija tiek Lietuvoje, tiek ir visame pasaulyje kelia nemažai klausimų ne tik ekonomistams, tačiau taip pat ir prekybininkams. Pastarieji stebi nuolat kintančias pardavimų apimtis bei nerimauja dėl artėjančių 2024 metų. Nors spėlioti apie ateinančių metų galimą pirkėjų elgesį kol kas išdrįsta ne visi, tačiau apžvelgti buvusius metus jau galima. Taigi, kokie yra pagrindiniai ekonomikos rodikliai, darantys įtaką žmonių perkamajai galiai ir jų apsisprendimui prekes įsigyti internetu?

Trumpa ekonomikos apžvalga apie situaciją Lietuvoje

Nepaisant to, kad infliacija 2023 šiek tiek mažėjo, visame pasaulyje ji vis tiek išliko didele ir darė neigiamą įtaką žmonių perkamajai galiai. Ekonomikos augimą dar ir šiandien stabdo ir aukštesnės palūkanų normos, kurios apsunkina galimybę verslams skolintis pinigus ir tinkamai juos investuoti. Infliacija Lietuvoje 2023 metų lapkričio mėnesį išliko 10,8%, tačiau turint omenyje, jog 2023 metų kovo mėnesį šis skaičius buvo 20,7%, tampa aišku, jog prekių bei paslaugų kainos iš lėto stabilizuojasi taip didindamos gyventojų perkamąją galią. Akivaizdu, jog tokiam infliacijos mažėjimui tiesioginę įtaką daro centrinių bankų didinamos palūkanų normos. Būtent jos pastaruoju metu buvo nuosekliai didinamos, siekiant kovoti su milžinišku kainų didėjimu.

Didelę įtaką ekonomikos būklei daro ir situacija darbo rinkoje. Pasak Lietuvos Banko, situacija Lietuvos darbo rinkoje vis dar yra palanki darbuotojams. Tą akivaizdžiai įrodo vidutinio darbo užmokesčio didėjimas, kuris keliais procentais lenkė infliacijos rodiklius. Svarbu paminėti ir tai, jog 2023 metų rugsėjo mėnesį pateikta oficiali Lietuvos Banko ataskaita rodo, kad laisvų darbo vietų Lietuvoje 2023 metais yra kaip niekada daug, o bendras nedarbo lygis yra tikrai žemas – rugsėjo mėnesį jis siekė vos apie 6%.

Kaip jau buvo minėta anksčiau, pastaruoju metu augo ir vidutinis darbo užmokestis. Oficialiais duomenimis, vidutinis darbo užmokestis trečiąjį 2023 metų ketvirtį augo net 11,1% po mokesčių, lyginant su tuo pačiu praeitų metų laikotarpiu. Toks vidutinio darbo užmokesčio augimas suteikia potencialo žmonių perkamajai galiai augti dar labiau. Liaudiškai tariant, tai yra svarbus rodiklis, aiškiai parodantis, kad netolimoje ateityje prekyba gali bei turėtų augti.

Infliacijos ir elektroninės prekybos ryšys

Nors infliacija tiesiogiai veikia tiek fizinę, tiek ir elektroninę prekybą, tačiau būtent fizinė prekyba nukenčia kiek labiau. Atlikta apklausa parodė, kad net 7 iš 10 internetu perkančių žmonių svarbiausiu kriterijų įvardijo būtent galimybę sutaupyti. Tam didelę įtaką daro ir kainų palyginimų platformos, kurios patogiai leidžia palyginti tų pačių prekių ar paslaugų kainas skirtingose internetinėse parduotuvėse. Trumpiau tariant, žmonės vis dar aktyviai tikrina kainas ir dauguma jų pasirenka tuos pardavėjus, kurie pasiūlo žemiausią kainą.

Infliacijos ir elektroninės prekybos ryšys

Žinoma, infliacija prekiaujantiems internetu vis tiek kiša koją. Pastebima, jog pirkėjai vis rečiau atlieka spontaninius pirkimus, kurie įprastai sudaro nemenką dalį visų pardavimų, kuomet ekonominė situacija būna palankesnė pirkėjams. Nepaisant to, atlikta apklausa rodo, jog bene dažniausiai internetu šiuo metu pirkėjai perka mados, grožio, higienos prekes, šviežio maisto produktus, avalynę, medicinos priemones, knygas.

Tačiau svarbu pažymėti, kad elektroninė prekyba nėra atspari infliacijos poveikiui. Augantys žaliavų, siuntimo ir darbo jėgos kaštai gali paveikti produktų kainas ir siuntimo išlaidas, galimai mažinant vartotojų perkamąją galią. Be to, pasaulinės ekonominės sąlygos, darančios įtaką infliacijai, taip pat gali paveikti vartotojų pasitikėjimą ir išlaidų įpročius, kurie savo ruožtu gali turėti įtakos elektroninės prekybos pardavimams.

Tai, kas pirkėjus vis dar skatina rinktis pirkimą internetu

Nors augančiam pirkimo internetu populiarumui įtaką vis dar daro minėtosios kainų palyginimo platformos ir galimybė sutaupyti, tačiau reikšmingu faktoriumi galima laikyti ir nemokamą prekių pristatymą. Dauguma internetu prekiaujančių prekybininkų tarpusavyje konkuruodami pirkėjams neretai siūlo nemokamą prekių pristatymą, o prekių pristatymo kaštus kompensuoja patys. Tuo sėkmingai naudojasi pirkėjai ir internetu prekes užsako būtent dėl to. Didelę įtaką daro ir tai, jog neretai internetu perkantys žmonės gali grąžinti įsigytas prekes, o grąžinimas dažnai taip pat būna jiems nemokamas.

Natūralu, jog kai kurie pirkėjai prieš pirkdami prekes nori jas apžiūrėti bei įvertinti gyvai. Net ir tokiu atveju dalis jų nuvyksta į fizines parduotuves, apžiūri dominančias prekes ekspozicijoje, tačiau pirkimą vis tiek atlieka internetu. Tokiam jų pasirinkimui vis tiek įtaką daro ir nemokamas prekių pristatymas, ir galimybė patogiai rasti internetinę parduotuvę, kurioje prekės kaina yra patraukliausia.

Be to, svarbus veiksnys yra ir vartotojų atsiliepimai bei įvertinimai, kuriuos galima rasti internete. Jie suteikia papildomos informacijos apie prekę, jos kokybę ir patikimumą, kas dažnai lemia galutinį sprendimą pirkti internetu. Taip pat, internetinėse parduotuvėse dažnai galima rasti išsamesnį prekės aprašymą, technines specifikacijas ir netgi vaizdo pristatymus, kurie padeda gauti geresnį prekės įsivaizdavimą. Ši papildoma informacija ir patogumas, kurį siūlo elektroninė prekyba, daro ją vis patrauklesne pirkėjams, net ir tiems, kurie vertina galimybę prekes apžiūrėti gyvai.

 

Registruokitės dabar! Rinkite mokėjimus per el. bankininkystę ir mokėjimo korteles